Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Blijf ons steunen met de actie voor het behoud van ons Deldens zwembad!

Afdrukken

Blijf ons steunen met de actie voor het behoud van ons Deldens zwembad!

alt

 

Bekijk hier de Facebook pagina...

 

Over verkeersborden en verrommeling.

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 5 september 2013)

Wellicht is het u niet ontgaan, maar begin dit jaar werd de entree naar Delden langs de Cramersweide ineens gesierd door een fors signaalgeel portaalbord om het begin van de 30-km zone te markeren. Al zolang als er gefotografeerd kan worden zijn er van dit stukje Delden foto's gemaakt simpelweg omdat het één van de fraaiste en markantste stukjes van ons stadje betreft.

Op elke foto die er vanaf dat moment van gemaakt zou worden zou dit bord voortaan prominent aanwezig zijn. Ook de terrasbezoekers van Hotel de Zwaan mochten zich de naderende zomer gaan verheugen op een nieuwe “eyecatcher” bij hun blik richting de Cramersweide.

Nu zijn deze portaalborden inmiddels overal in het buitengebied al massaal geplaatst om allerlei zones aan te geven en dat geeft ook daar de nodige ontsieringen van het landschap.

Dat een dergelijk bord nu ook middenin een optisch zeer gevoelige plek binnen Delden werd geplaatst was duidelijk een brug te ver en was voor ons aanleiding om met de Gemeente contact op te nemen over een oplossing.

Helaas is het reglementair noodzakelijk dat er een aanduiding is aan beide zijden van de weg om aan te geven dat men een 30-km zone ingaat. Dat wordt nu eenmaal in heel Nederland toegepast en tegenwoordig ziet men dit bij het binnengaan van bijna elke woonwijk.

Het moet echter gezegd worden dat de Gemeente onze argumenten ter hand heeft genomen en een oplossing heeft gevonden door het bord te vervangen door een subtielere variant, nl een donkere paal met een 30 km bord. Dit werd ook zeer snel uitgevoerd en ondanks het feit dat we liever helemaal geen bord meer teruggezien hadden is dit een beter compromis.

Er bevinden zich in Delden nog wel meer borden die verrommelend werken of zelfs ronduit onnodig zijn. Een (gelukkige) trend is inmiddels dat veel gemeenten het mes gaan zetten in het woud aan verkeersborden wat in de loop der tijd is ontstaan. De Langestraat ligt inmiddels al onder de loep, hopelijk volgt daarna de rest van Delden.

Nieuwe situatie
alt

Oude situatie
alt

Namens de Stadsraad Delden

Hugo Extercatte

 

Financiering Duitse deel Betuwelijn rond

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 23 augustus 2013)

Refererend aan onderstaand artikel uit NU.nl lijkt het ons als Stadsraad een goede ontwikkeling als men aan de Duitse zijde alsnog de vereiste investeringen doet om de Betuwelijn goed te laten functioneren.

Dit haalt ons inziens de dreiging van ernstige verzwaring van de rail door onze stad weg.

Dit neemt niet weg dat actie noodzakelijk blijft om de onzalige gedachten omtrent verzwaring van ons spoor te voorkomen. In september staat een ludieke actie gepland om dit nogmaals duidelijk te maken richting de politiek in Den Haag.

Wij blijven u hierover informeren.

De financiering van de aanleg van de goederenlijn tussen de Duitse steden Emmerich, vlak bij de Nederlandse grens, en Oberhausen is rond.

Minister-president Hannelore Kraft van de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen en de Duitse minister van Verkeer, Peter Ramsauer, tekenen woensdag de overeenkomst over de financiering van de lijn, die deel uitmaakt van de Betuwelijn tussen Rotterdam en het Ruhrgebied in Duitsland.

Dat heeft het bestuur van de deelstaat dinsdag aan de Duitse regionale omroep WDR laten weten. De lijn tussen Emmerich en Oberhausen is 73 kilometer lang. De aanleg kost ongeveer 1,5 miljard euro.

'Verstandig'

Verladersorganisatie EVO noemt het verstandig dat de Duitse overheid in de lijn investeert. "De investering voorkomt dat handels- en productiebedrijven problemen ondervinden bij het vervoeren van hun goederen vanuit de haven naar het achterland", aldus de organisatie voor bedrijven die goederen laten transporteren.

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) had de Tweede Kamer begin deze maand al gemeld te verwachten dat de financiering in Duitsland deze zomer zou rondkomen. Wanneer het spoor wordt opgeleverd is nog niet bekend. Het wachten is op de bouwvergunning. Daarna kan de definitieve planning worden afgegeven.

Bron

 


Pagina 9 van 73