Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

'Vervuiler goederenvervoer moet betalen'

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 4 oktober 2012)

 

HENGELO - Het wordt tijd dat bij het goederenvervoer over spoor de vervuiler gaat betalen. Ook zal de overheid moeten zorgen voor strakke wetgeving en zullen die wetten gehandhaafd moeten worden.
Dat pleidooi stak Ewoud Scheltema voor de tweede keer in korte tijd af in Hengelo, waar naar schatting ruim honderd mensen zich nader lieten informeren over de plannen rond het goederenvervoer per spoor. Vorige maand sprak de voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) al tijdens een bijeenkomst van de Regio Twente, het samenwerkingsverband van Twentse gemeenten dat zich vorige maand nog tegen de plannen uitsprak.
Die voorzien in een toename tot tachtig goederentreinen per dag door Twente, een explosieve stijging die de leefbaarheid en veiligheid aan het spoor ernstig bedreigt en volgens RONA voor een forse waardevermindering van vele duizenden woningen zorgt.
De dreiging heeft het verzet in Hengelo aangewakkerd. De onrust heeft recent geleid tot de oprichting van No Rail, een plaatselijke actiegroep die zich gisteren liet bijpraten door voorzitter Scheltema van het RONA. Dat spant zich al jarenlang in voor duurzame en integrale verbeteringen rond het goederenvervoer. „En dan zijn we er niet met een tunneltje hier en een viaductje daar. Er moet wetgeving komen.”
HENGELO - Het wordt tijd dat bij het goederenvervoer over spoor de vervuiler gaat betalen. Ook zal de overheid moeten zorgen voor strakke wetgeving en zullen die wetten gehandhaafd moeten worden.

Dat pleidooi stak Ewoud Scheltema voor de tweede keer in korte tijd af in Hengelo, waar naar schatting ruim honderd mensen zich nader lieten informeren over de plannen rond het goederenvervoer per spoor. Vorige maand sprak de voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) al tijdens een bijeenkomst van de Regio Twente, het samenwerkingsverband van Twentse gemeenten dat zich vorige maand nog tegen de plannen uitsprak.
Die voorzien in een toename tot tachtig goederentreinen per dag door Twente, een explosieve stijging die de leefbaarheid en veiligheid aan het spoor ernstig bedreigt en volgens RONA voor een forse waardevermindering van vele duizenden woningen zorgt.
Lees meer...
 

Water is oplossing goederenvervoer

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 4 oktober 2012)

Verbinding tussen Twentekanaal en Mittellandkanaal kan bijdragen aan oplossing van overlast door goederentreinen.

Kosten waterweg begroot op 1,5 miljard, EU draagt fors deel bij.

Regio Twente is sceptisch over aanleg nieuw kanaal.

Hengelo – Het al jaren slepende probleem van de overlast door goederentreinen in Twente kan worden opgelost door veel meer containers over binnenwater te vervoeren en het Twentekanaal te verbinden met het  Mittellandkanaal in Duitsland. Dat is de overtuiging van Peter van Dalen, de vicevoorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement (ChristenUnie) schetste gisteren in Hengelo hoe de overlast in de regio door goederenvervoer per spoor een halt kan worden toegeroepen. ,,Als de kanalen in Nederland en Duitsland met elkaar verbonden worden, dan zijn er in combinatie met het optimale gebruik van de Betuwelijn helemaal geen extra goederentreinen meer nodig.”

Lees meer...
 

Brief aan gemeente inzake groenonderhoud

Afdrukken

Afgelopen tijd hebben wij, met name uit de wijk "De Braak" een aantal opmerkingen ontvangen over de wijze waarop op dit momente het groenonderhoud wordt uitgevoerd.

Hierop hebben wij een brief met voorbeeldfoto's gestuurd waarin wij de gemeente om een reactie hebben gevraagd. Zodra deze binnen is zullen wij deze met u delen via deze site.

 

Bijlagen:
Bewaar het bestand <code>Groenvoorziening_Delden-1.pdf</code>Groenvoorziening_Delden-1.pdf[Brief groenvoorziening]220 Kb
 


Pagina 18 van 73