Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

'Doortrekken Twentekanaal naar Duitsland niet haalbaar'

Afdrukken

(Bron: RTV Oost, 23 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is financieel niet haalbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van onder meer de EUREGIO.

 

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.
Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.
Kritiek op Euregio
Europarlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.Kritiek op EuregioEuroparlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

Link

 

 

'Twijfels over veiligheid Hassinkhoes'

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 23 januari 2013)

 

DELDEN - Raadslid Harry Snijder van de VVD in Hof van Twente trekt het brandveiligheidsbeleid van Carintreggeland bij Hassinkhoes in twijfel.
Maar na om
commentaar te hebben gevraagd bij de zorgorganisatie herroept zijn partij het persbericht. Snijder blijft echter op persoonlijke titel bij zijn kritiek. "Familie van bewoners van het tijdelijke wooncomplex Hassinkhoes op De Braak
maar ook personeel spreken me aan over de veiligheid van de bewoners", zegt Snijder. "'s Nachts is er slechts één verzorgende of verpleegkundige
aanwezig voor zo'n veertig bewoners verdeeld over twee etages. Als hier brand uitbreekt zijn de gevolgen niet te overzien. Die verantwoordelijkheid
mag je een medewerker niet aandoen."
Het tijdelijke verblijf van bewoners van Sint Elisabeth is sinds medio november al in gebruik. Na verwachting verhuizen de cliënten pas begin 2015
naar de nieuwbouw aan de Langestraat. "Het is onverantwoord deze situatie zo lang te laten bestaan", meent Snijder.
DELDEN - Raadslid Harry Snijder van de VVD in Hof van Twente trekt het brandveiligheidsbeleid van Carintreggeland bij Hassinkhoes in twijfel. Maar na omcommentaar te hebben gevraagd bij de zorgorganisatie herroept zijn partij het persbericht. Snijder blijft echter op persoonlijke titel bij zijn kritiek. "Familie van bewoners van het tijdelijke wooncomplex Hassinkhoes op De Braak maar ook personeel spreken me aan over de veiligheid van de bewoners", zegt Snijder. "'s Nachts is er slechts één verzorgende of verpleegkundige aanwezig voor zo'n veertig bewoners verdeeld over twee etages. Als hier brand uitbreekt zijn de gevolgen niet te overzien. Die verantwoordelijkheid mag je een medewerker niet aandoen." Het tijdelijke verblijf van bewoners van Sint Elisabeth is sinds medio november al in gebruik. Na verwachting verhuizen de cliënten pas begin 2015 naar de nieuwbouw aan de Langestraat. "Het is onverantwoord deze situatie zo lang te laten bestaan", meent Snijder.

 

 

Nieuwe actiegroep tegen goederenvervoer door Hof opgericht

Afdrukken

(Bron: Nieuwsuitdelden.nl, 18 januari 2013)

 

Delden – 18-01-2013 – In de afgelopen periode heeft een aantal Deldenaren het initiatief genomen tot de oprichting van een gemeentebrede actiegroep tegen de toename van goederenvervoer over het spoor door Delden en Goor. De ‘Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn’, wil de inwoners van de gemeente ertoe bewegen zich te verzetten tegen de mogelijke toename van het vervoer over spoor.
Eerder leidde de oprichting van de Deldense actiegroep DAG al tot 120 zienswijzen op het plan voor de Twente Kanaallijn. Deze actiegroep gaat nu op in de nieuwe. “We hopen dat hierdoor meer mensen in beweging komen”, vertelt Paul Koppen de Neve, één van de initiatiefnemers. “Vooral in Goor hebben we nog maar weinig medestanders.” Het bestuur van de nieuwe groep is inmiddels bijna compleet. “We zijn nog op zoek naar een penningmeester, maar de overige posities zijn ingevuld.” In februari zal er een website gelanceerd worden waarop de plannen van de actiegroep te vinden zijn.
Op woensdag 16 januari kreeg het bestuur van de actiegroep bezoek van een aantal leden van de Provinciale Staten. Deze brachten naast Delden ook een bezoek aan Hengelo, Borne en Holten. “Gekeken is naar de plaatsen die bij de komst van een dubbele spoorlijn voor problemen gaan zorgen of in de problemen komen.” Er is onder andere een bezoek gebracht aan Elementis en een kinderdagverblijf. Ook is er gesproken over mogelijke alternatieven. De actiegroep is nu al te bereiken via: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Delden – 18-01-2013 – In de afgelopen periode heeft een aantal Deldenaren het initiatief genomen tot de oprichting van een gemeentebrede actiegroep tegen de toename van goederenvervoer over het spoor door Delden en Goor. De ‘Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn’, wil de inwoners van de gemeente ertoe bewegen zich te verzetten tegen de mogelijke toename van het vervoer over spoor.

Eerder leidde de oprichting van de Deldense actiegroep DAG al tot 120 zienswijzen op het plan voor de Twente Kanaallijn. Deze actiegroep gaat nu op in de nieuwe. “We hopen dat hierdoor meer mensen in beweging komen”, vertelt Paul Koppen de Neve, één van de initiatiefnemers. “Vooral in Goor hebben we nog maar weinig medestanders.” Het bestuur van de nieuwe groep is inmiddels bijna compleet. “We zijn nog op zoek naar een penningmeester, maar de overige posities zijn ingevuld.” In februari zal er een website gelanceerd worden waarop de plannen van de actiegroep te vinden zijn.

Op woensdag 16 januari kreeg het bestuur van de actiegroep bezoek van een aantal leden van de Provinciale Staten. Deze brachten naast Delden ook een bezoek aan Hengelo, Borne en Holten. “Gekeken is naar de plaatsen die bij de komst van een dubbele spoorlijn voor problemen gaan zorgen of in de problemen komen.” Er is onder andere een bezoek gebracht aan Elementis en een kinderdagverblijf. Ook is er gesproken over mogelijke alternatieven. De actiegroep is nu al te bereiken via: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

(link)

 

 


Pagina 15 van 73