Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Zorg over hulpverlening spoorramp

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 29 januari 2013)

 

GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.
Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."
Bergman wil van het college weten of de brandweer op de hoogte is van het vervoer dat volgens Koppen meestal rond twee uur 's nachts door Delden rijdt. "Is de brandweer toegerust om in een 'worst case scenario', zowel in het stedelijke gebied als in het moeilijk toegankelijke buitengebied adequaat op te treden?" De PvdA constateert 'een weigerachtige houding van Pro Rail' om vragen te beantwoorden. De sociaal-democraten leggen hun vragen daarom voor aan de wethouder en willen weten hoeveel goederentreinen mogen rijden voordat een maximaal aantal is bereikt. De actiegroep houdt binnenkort haar eerste ledenvergadering.
GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.

Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."
Lees meer...
 

Hoezo… een verbinding tussen Twente-Mittellandkanaal niet haalbaar ????

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 25 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is vanuit een regionaal financieel-economisch perspectief niet haalbaar. Dit blijkt uit een quick scan onderzoek in opdracht van EUREGIO en tien betrokken partners. De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 km lange verbinding wordt in de quick scan geschat op €1,2 tot €1,3 miljard, terwijl de geschatte baten tot 2060 slechts 18% van deze investering zijn.

Bovenstaande is voor verdere details terug te vinden op de website van de provincie Overijssel. Men heeft de potentiele voordelen afgezet tegen binnenscheepvaart, regionale arbeidsmarkt en het milieu en dit heeft een positief resultaat, maar dat weegt blijkbaar niet op tegen de kosten.

Lees meer...
 

'Doortrekken Twentekanaal naar Duitsland niet haalbaar'

Afdrukken

(Bron: RTV Oost, 23 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is financieel niet haalbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van onder meer de EUREGIO.

 

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.
Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.
Kritiek op Euregio
Europarlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.Kritiek op EuregioEuroparlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

Link

 

 


Pagina 15 van 74