Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size

Extra bruggen over Rondweg Delden

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 29 januari 2013)

 

DELDEN - Deldenaren kunnen waarschijnlijk op korte termijn veel makkelijker het landgoed Twickel binnenwandelen en -fietsen. De provincie wil dit jaar al een brug over de rondweg bouwen in de Twickelerlaan.
Op termijn wordt de Molenstraat doorgetrokken over de rondweg waarvoor ook een nieuwe brug nodig is. De provincie heeft enkele dagen geleden geld beschikbaar gesteld voor het programma Pact van Twickel, waarmee de overheden het landgoed willen versterken en de lokale economie willen stimuleren.
DELDEN - Deldenaren kunnen waarschijnlijk op korte termijn veel makkelijker het landgoed Twickel binnenwandelen en -fietsen. De provincie wil dit jaar al een brug over de rondweg bouwen in de Twickelerlaan.

Op termijn wordt de Molenstraat doorgetrokken over de rondweg waarvoor ook een nieuwe brug nodig is. De provincie heeft enkele dagen geleden geld beschikbaar gesteld voor het programma Pact van Twickel, waarmee de overheden het landgoed willen versterken en de lokale economie willen stimuleren.

Link 

 

 

Zorg over hulpverlening spoorramp

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 29 januari 2013)

 

GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.
Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."
Bergman wil van het college weten of de brandweer op de hoogte is van het vervoer dat volgens Koppen meestal rond twee uur 's nachts door Delden rijdt. "Is de brandweer toegerust om in een 'worst case scenario', zowel in het stedelijke gebied als in het moeilijk toegankelijke buitengebied adequaat op te treden?" De PvdA constateert 'een weigerachtige houding van Pro Rail' om vragen te beantwoorden. De sociaal-democraten leggen hun vragen daarom voor aan de wethouder en willen weten hoeveel goederentreinen mogen rijden voordat een maximaal aantal is bereikt. De actiegroep houdt binnenkort haar eerste ledenvergadering.
GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.

Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."
Lees meer...
 

Hoezo… een verbinding tussen Twente-Mittellandkanaal niet haalbaar ????

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 25 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is vanuit een regionaal financieel-economisch perspectief niet haalbaar. Dit blijkt uit een quick scan onderzoek in opdracht van EUREGIO en tien betrokken partners. De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 km lange verbinding wordt in de quick scan geschat op €1,2 tot €1,3 miljard, terwijl de geschatte baten tot 2060 slechts 18% van deze investering zijn.

Bovenstaande is voor verdere details terug te vinden op de website van de provincie Overijssel. Men heeft de potentiele voordelen afgezet tegen binnenscheepvaart, regionale arbeidsmarkt en het milieu en dit heeft een positief resultaat, maar dat weegt blijkbaar niet op tegen de kosten.

Lees meer...
 


Pagina 14 van 73