Lobby CDA/CDU goederentreinen

vrijdag, 18 februari 2011 20:46
Afdrukken

(Bron: TCTubantia 17 februari 2011)

Het CDA gaat samen met de Duitse CDU op zoek naar oplossingen voor het goederenvervoer per spoor in Duitsland. De partij hoopt daarmee de dreigende overlast in Twente door de forse toename van het goederenvervoer te voorkomen.

ENSCHEDE - Het CDA in Overijssel en Gelderland en de Duitse geestverwanten van de CDU hebben elkaar gevonden in een gezamenlijke strijd tegen de dreigende overlast van het goederenvervoer per spoor in Oost-Nederland. Beide politieke partijen gaan zich sterk maken om de knelpunten, die nu nog bestaan op het Duitse spoor in het verlengde van de Betuwelijn, op te lossen. Daardoor zou het goederenvervoer per spoor richting Duitsland in de toekomst volledig via de Betuwelijn kunnen worden afgewikkeld. Nu kan dezelfde Betuwelijn nog altijd niet volledig worden benut, omdat de capaciteit van het Duitse spoor niet toereikend is. Een oplossing in Duitsland is niet voorzien voor 2017. Omdat het rijk het plan heeft het goederenvervoer per spoor in de toekomst veel meer via het oosten van het land te laten plaatsvinden, dreigen gemeenten langs de Twentelijn (Deventer-Oldenzaal) met een toename van tachtig treinen per dag geconfronteerd te worden. Voor Theo Rietkerk, CDA-gedeputeerde en lijsttrekker bij de komende Statenverkiezingen, is die overlast onacceptabel. Hij heeft samen met zíjn Gelderse partijgenoot Jan-Jacob van Dijk, ook lijsttrekker, contact gezocht met Duitse CDU-leden uit de verschillende Kreisen. ,,De Duitsers begrijpen onze problemen. Gezamenlijk gaan we proberen de knelpunten op het Duitse spoor zo snel mogelijk op te lossen. Beide partijen gaan zich er op landelijk niveau en in samenwerking met mensen uit het Europees Parlement sterk voor maken dat er geld beschikbaar komt voor de noodzakelijke voorzieningen aan Duitse kant. De kosten daarvan lopen volgens Rietkerk minimaal op tot honder den miljoenen euro's. Het geld dat het rijk beschikbaar stelt voor de aanpassingen aan het spoor zou daar in kunnen worden gestoken, de Duitsers zouden zelf ook fors moeten bijdragen. ,,Is dat het geval, dan hebben we een goed verhaal richting Brussel en zou de Europese Unie het bedrag in principe moeten verdubbelen", zegt Rietkerk. De CDA-lijsttrekker zegt het logisch te vinden dat partijgenoot Van Dijk en hij contact met de Duitsers hebben gezocht. ,,We kunnen van geld geld maken", zegt hij over de mogelijke cofinanciering door Brussel. Rietkerk zegt te willen voorkomen dat de oostelijke gemeenten met de overlast van het goederenvervoer te maken krijgen. ,,We zijn in meerdere gemeenten in Twente aan het werk met de stationsomgeving, verder zijn we bezig met het plaatsen van geluidsschermen tegen de geluidsoverlast. Dan kan het niet zo zijn dat we vervolgens ook nog eens met al die goederen treinen te maken krijgen."