Milieueffectenrapportage goederenvervoer Oost-Nederland gepubliceerd

dinsdag, 21 mei 2013 20:07
Afdrukken

(Bron: Nieuwsuitdelden.nl, 21 mei 2013)

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft op dinsdag 21 mei de rapportage met daarin de gevolgen voor het milieu  door de komst van goederenvervoer door onder andere Delden gepubliceerd. De Twentekanaallijn, die door Delden loopt, is een van de vier opties die in het rapport zijn onderzocht. Later dit jaar wordt op basis van de uitkomsten beslist welk traject gebruikt gaat worden.

 

Uit het rapport blijkt dat Kopmaken in Deventer over het algemeen de kleinste effecten heeft. Dit komt doordat deze variant een relatief kleine ingreep betreft. De effecten van deze variant ontstaan vooral door toename van het gebruik van het spoor. Van de varianten ten westen en ten oosten van Bathmen is ten oosten van Bathmen voor met name landschap, natuurbeleving en cultuurhistorie en voor waterhuishouding wat gunstiger dan ten westen van Bathmen.
De effecten van de Twentekanaallijn hebben een ander patroon dan die van de Bathmenvarianten, maar daarbij is het moeilijk aan te geven of ze minder of meer effecten hebben. Dit hangt af van het belang dat aan de verschillende thema’s wordt gehecht. Dit MER doet geen uitspraak over de weging die zou moeten worden gebruikt om een voorkeur tussen varianten te bepalen.
Uit de cijfers blijkt wel dat de Twentekanaallijn de duurste variant is met kosten tot 590 miljoen euro. Ook worden op deze lijn de meeste huizen getroffen door trillingen namelijk ongeveer duizend. Anders dan bij de Twentelijnvarianten moeten  verder bij deze variant langs de Twentekanaallijn op enkele locaties zware geluidmaatregelen worden genomen. In de praktijk betekent dit dat er in onder andere Delden geluidswallen van meer dan 4 meter hoog geplaatst moeten worden. Klik hier voor de rapportage.
Op donderdag 13 juni 2013 wordt er in het gemeentehuis in Goor een informatieavond gehouden voor de bewoners van Goor en Delden.

Uit het rapport blijkt dat Kopmaken in Deventer over het algemeen de kleinste effecten heeft. Dit komt doordat deze variant een relatief kleine ingreep betreft. De effecten van deze variant ontstaan vooral door toename van het gebruik van het spoor. Van de varianten ten westen en ten oosten van Bathmen is ten oosten van Bathmen voor met name landschap, natuurbeleving en cultuurhistorie en voor waterhuishouding wat gunstiger dan ten westen van Bathmen.
De effecten van de Twentekanaallijn hebben een ander patroon dan die van de Bathmenvarianten, maar daarbij is het moeilijk aan te geven of ze minder of meer effecten hebben. Dit hangt af van het belang dat aan de verschillende thema’s wordt gehecht. Dit MER doet geen uitspraak over de weging die zou moeten worden gebruikt om een voorkeur tussen varianten te bepalen.

Uit de cijfers blijkt wel dat de Twentekanaallijn de duurste variant is met kosten tot 590 miljoen euro. Ook worden op deze lijn de meeste huizen getroffen door trillingen namelijk ongeveer duizend. Anders dan bij de Twentelijnvarianten moeten  verder bij deze variant langs de Twentekanaallijn op enkele locaties zware geluidmaatregelen worden genomen. In de praktijk betekent dit dat er in onder andere Delden geluidswallen van meer dan 4 meter hoog geplaatst moeten worden. Klik hier voor de rapportage.

Op donderdag 13 juni 2013 wordt er in het gemeentehuis in Goor een informatieavond gehouden voor de bewoners van Goor en Delden.

(Bron)