Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Actuele thema's Spoorwegen Stad Delden opgepast!!

Stad Delden opgepast!!

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 8 mei 2013)

Hierbij een foto van de treinramp in België. Dit zou zomaar in Delden ook kunnen gebeuren. Balans: 1 dode en 33 gewonden. In de ketelwagens zat de giftige, kankerverwekkende stof Acrylnitryl. Zes van de 13 wagons ontspoorden. Een aantal ketelwagens vloog in brand. De vlammenzee verspreidde zich over een lengte van 500 meter. Je moet er niet aan denken, dat dit in hartje Stad Delden gebeurt.

Het verhaal over het spoorgoederenvervoer komt nu in een cruciale fase. Het MER-rapport (Milieu Effect Rapportage) eerste fase komt in mei 2013 gereed. De voorspellingen voor het spoorgoederenvervoer zijn bijgesteld (20% lager). Besloten is, dat spoorlijnen in Oost-Nederland slechts geschikt hoeven te worden gemaakt voor een extra goederentrein per uur per richting i.p.v. twee goederentreinen. In de eerste huidige fase van het MER worden alle milieu-effecten zoals geluid, trillingen, overwegen en natuur onderzocht. De benodigde omgevingsmaatregelen worden in kaart gebracht voor de 4 tracé-varianten tussen Zutphen en Hengelo.

In het najaar van 2013 wordt de voorkeursvariant op basis van de MER-gegevens en de reacties door burgers en bestuurders genomen. Eind 2013 horen we dus van de staatssecretaris van INM (ministerie van Innovatie en Milieu) of de Twentekanaallijn mogelijk wordt gekozen! Dan is er duidelijkheid voor de omwonenden van de vier tracé-varianten. In de NRC van 4 mei j.l. stond een ingezonden brief over het spoorgoederenvervoer. De Tweede Kamer legt de minister geen strobreed in de weg. Dat is het resultaat van een succesvolle lobby van spoorvervoerders, die vervoer over het spoor met succes hebben aangeduid als duurzaam en belangrijk voor de economie. Wij zijn een doorvoerland. Wij schuiven dozen over de Nederlandse bodem. Aan elke euro die wordt doorgevoerd, verdient Nederland maar twee eurocent. De vervoerders betalen minder dan de kostprijs voor gebruik van het spoor. Dus gesubsidieerd vervoer met beperkt belang voor de economie! Het spoor (uit 1860) is hiervoor volstrekt ongeschikt. Het loopt dwars door steden. Alleen al de waardedaling van onroerend goed (uw huizen dus) wordt geschat op 625 miljoen euro. Hoezo duurzaam? Investeren in de Tweede Maasvlakte? Dan ook investeren in een aparte noordtak van de Betuwelijn! Het is kort dag en we moeten ons bewust blijven van de ellende die ons te wachten kan komen te staan. Met dank aan Henk Schulten (Stadsraad) die de foto beschikbaar heeft gesteld.

Hans de Roos, Stadsraad Delden

 
Terug