Goederentreinen nog jaar door Hof

maandag, 04 februari 2013 14:58
Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 1 februari 2013)

 

DELDEN - De goederentreinen met de chemische stof caprolactam blijven naar verwachting nog zeker een jaar door de gemeente Hof van Twente rijden. Dat zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail.
Schaafsma zegt dat DB Schenker voor de route via Goor en Delden koos omdat dit de snelste route is tussen de DSM-fabriek in Sittard in Zuid-Limburg en DSM Emmen in Drenthe waar het chemisch materiaal wordt verwerkt voor de productie van nylon en andere kunststoffen.
"Caprolactam wordt warm vervoerd", zegt Schaafsma. "De stof mag niet teveel afkoelen. Wanneer de goederentrein de gebruikelijke route via Utrecht rijdt is de kans op vertraging groot omdat daar regelmatig 's nachts wordt gewerkt aan het spoor."
Schaafsma betreurt het dat spoorbeheerder ProRail wethouder Ben Eshuis van Hof van Twente niet van tevoren heeft geïnformeerd over de inzet van extra goederentreinen door de gemeente Hof van Twente. Sinds medio december rijden ze al en dat leidde onmiddellijk tot vragen die de gemeente niet kon beantwoorden.
Maar de gemeente van tevoren informeren lukt niet altijd, zegt Schaafsma. "Een vervoerder kan nu nog voor morgen een treinpad aanvragen. Maar ook kan bij een incident een goederentrein worden omgeleid. Het is dus nooit helemaal te voorkomen."
DELDEN - De goederentreinen met de chemische stof caprolactam blijven naar verwachting nog zeker een jaar door de gemeente Hof van Twente rijden. Dat zegt woordvoerder Jouke Schaafsma van ProRail.

Schaafsma zegt dat DB Schenker voor de route via Goor en Delden koos omdat dit de snelste route is tussen de DSM-fabriek in Sittard in Zuid-Limburg en DSM Emmen in Drenthe waar het chemisch materiaal wordt verwerkt voor de productie van nylon en andere kunststoffen.

"Caprolactam wordt warm vervoerd", zegt Schaafsma. "De stof mag niet teveel afkoelen. Wanneer de goederentrein de gebruikelijke route via Utrecht rijdt is de kans op vertraging groot omdat daar regelmatig 's nachts wordt gewerkt aan het spoor."

Schaafsma betreurt het dat spoorbeheerder ProRail wethouder Ben Eshuis van Hof van Twente niet van tevoren heeft geïnformeerd over de inzet van extra goederentreinen door de gemeente Hof van Twente. Sinds medio december rijden ze al en dat leidde onmiddellijk tot vragen die de gemeente niet kon beantwoorden.

Maar de gemeente van tevoren informeren lukt niet altijd, zegt Schaafsma. "Een vervoerder kan nu nog voor morgen een treinpad aanvragen. Maar ook kan bij een incident een goederentrein worden omgeleid. Het is dus nooit helemaal te voorkomen."