Zorg over hulpverlening spoorramp

vrijdag, 01 februari 2013 16:39
Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 29 januari 2013)

 

GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.
Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."
Bergman wil van het college weten of de brandweer op de hoogte is van het vervoer dat volgens Koppen meestal rond twee uur 's nachts door Delden rijdt. "Is de brandweer toegerust om in een 'worst case scenario', zowel in het stedelijke gebied als in het moeilijk toegankelijke buitengebied adequaat op te treden?" De PvdA constateert 'een weigerachtige houding van Pro Rail' om vragen te beantwoorden. De sociaal-democraten leggen hun vragen daarom voor aan de wethouder en willen weten hoeveel goederentreinen mogen rijden voordat een maximaal aantal is bereikt. De actiegroep houdt binnenkort haar eerste ledenvergadering.
GOOR - Het raadslid Roel Bergman (PvdA) maakt zich zorgen over de toerusting van de brandweer in geval van een calamiteit met de stof caprolactam. DB Schenker vervoert sinds kort ketelwagons met deze chemische stof over het spoor onder meer door Goor en Delden.

Wethouder Ben Eshuis meldde onlangs na klachten dat sinds medio december 's nachts wagons met caprolactam rijden over de rails in Hof van Twente. De stof vormt zich bij een brand om in giftige gassen en dampen. Op YouTube is een filmpje te vinden van een grote explosie met caprolactam in de DSM fabriek in Zuid-Limburg in 1975. Daarbij vielen veertien doden. DSM vervoert de stof van DSM Sittard naar de DSM fabriek in Emmen via Goor en Delden. De goederentrein rijdt leeg terug naar Sittard. Paul Koppen van de vereniging Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn zegt dat de stof pas ontbrandt bij 375 graden Celsius. "Dat valt mee."

Bergman wil van het college weten of de brandweer op de hoogte is van het vervoer dat volgens Koppen meestal rond twee uur 's nachts door Delden rijdt. "Is de brandweer toegerust om in een 'worst case scenario', zowel in het stedelijke gebied als in het moeilijk toegankelijke buitengebied adequaat op te treden?" De PvdA constateert 'een weigerachtige houding van Pro Rail' om vragen te beantwoorden. De sociaal-democraten leggen hun vragen daarom voor aan de wethouder en willen weten hoeveel goederentreinen mogen rijden voordat een maximaal aantal is bereikt. De actiegroep houdt binnenkort haar eerste ledenvergadering.

Link