Water is oplossing goederenvervoer

dinsdag, 02 oktober 2012 13:58
Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 4 oktober 2012)

Verbinding tussen Twentekanaal en Mittellandkanaal kan bijdragen aan oplossing van overlast door goederentreinen.

Kosten waterweg begroot op 1,5 miljard, EU draagt fors deel bij.

Regio Twente is sceptisch over aanleg nieuw kanaal.

Hengelo – Het al jaren slepende probleem van de overlast door goederentreinen in Twente kan worden opgelost door veel meer containers over binnenwater te vervoeren en het Twentekanaal te verbinden met het  Mittellandkanaal in Duitsland. Dat is de overtuiging van Peter van Dalen, de vicevoorzitter van de transportcommissie van het Europees Parlement (ChristenUnie) schetste gisteren in Hengelo hoe de overlast in de regio door goederenvervoer per spoor een halt kan worden toegeroepen. ,,Als de kanalen in Nederland en Duitsland met elkaar verbonden worden, dan zijn er in combinatie met het optimale gebruik van de Betuwelijn helemaal geen extra goederentreinen meer nodig.”

Van Dalen zei dat in het stadhuis van Hengelo, ter gelegenheid van de opening van de fototentoonstelling “spoorzicht” van fotograaf Marcel Kistemaker. Die legde van het Gelderse Elst tot de Duitse grens situaties vast van gemeenten en woningen aan het spoor. Deze plaatsen in Oost-Nederland krijgen in de toekomst vermoedelijk te maken met een forse stijging van het aantal goederentreinen binnen de gemeentegrenzen. Steden als Hengelo en Oldenzaal krijgen mogelijk te maken met tachtig goederentreinen per dag. Nu zijn dat nog circa twaalf per etmaal.

De verwachte groei is het gevolg van het rijksbeleid om goederenvervoer meer via het oosten van het land af te wikkelen. Het perspectief van meer goederentrein leidt in tientallen gemeenten in de oostelijke regio’s tot maatschappelijk verzet. Tot de plaatselijke belangengroeperingen behoort ook het Hengelose No Rail, organisator van de expositie ‘Spoorzicht’.

De nieuwe waterweg in Nederlands-Duits grensgebied word nu door velen als goed alternatief gezien. De beoogde verbinding is ongeveer 50 kilometer lang, de aanleg kosten worden geraamd op zo’n 1.5 miljard euro. Een vijfde deel van dat bedrag zou door Europa kunnen worden opgebracht. De Hengelose wethouder Jan Bron toonde zich niet op voorhand enthousiast. ,,De kanaalverbinding heeft binnen de regio niet de eerste prioriteit” , aldus de portefeuillehouder mobiliteit van de Regio Twente.