Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Actuele thema's Spoorwegen 'Vervuiler goederenvervoer moet betalen'

'Vervuiler goederenvervoer moet betalen'

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 4 oktober 2012)

 

HENGELO - Het wordt tijd dat bij het goederenvervoer over spoor de vervuiler gaat betalen. Ook zal de overheid moeten zorgen voor strakke wetgeving en zullen die wetten gehandhaafd moeten worden.
Dat pleidooi stak Ewoud Scheltema voor de tweede keer in korte tijd af in Hengelo, waar naar schatting ruim honderd mensen zich nader lieten informeren over de plannen rond het goederenvervoer per spoor. Vorige maand sprak de voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) al tijdens een bijeenkomst van de Regio Twente, het samenwerkingsverband van Twentse gemeenten dat zich vorige maand nog tegen de plannen uitsprak.
Die voorzien in een toename tot tachtig goederentreinen per dag door Twente, een explosieve stijging die de leefbaarheid en veiligheid aan het spoor ernstig bedreigt en volgens RONA voor een forse waardevermindering van vele duizenden woningen zorgt.
De dreiging heeft het verzet in Hengelo aangewakkerd. De onrust heeft recent geleid tot de oprichting van No Rail, een plaatselijke actiegroep die zich gisteren liet bijpraten door voorzitter Scheltema van het RONA. Dat spant zich al jarenlang in voor duurzame en integrale verbeteringen rond het goederenvervoer. „En dan zijn we er niet met een tunneltje hier en een viaductje daar. Er moet wetgeving komen.”
HENGELO - Het wordt tijd dat bij het goederenvervoer over spoor de vervuiler gaat betalen. Ook zal de overheid moeten zorgen voor strakke wetgeving en zullen die wetten gehandhaafd moeten worden.

Dat pleidooi stak Ewoud Scheltema voor de tweede keer in korte tijd af in Hengelo, waar naar schatting ruim honderd mensen zich nader lieten informeren over de plannen rond het goederenvervoer per spoor. Vorige maand sprak de voorzitter van het Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking (RONA) al tijdens een bijeenkomst van de Regio Twente, het samenwerkingsverband van Twentse gemeenten dat zich vorige maand nog tegen de plannen uitsprak.
Die voorzien in een toename tot tachtig goederentreinen per dag door Twente, een explosieve stijging die de leefbaarheid en veiligheid aan het spoor ernstig bedreigt en volgens RONA voor een forse waardevermindering van vele duizenden woningen zorgt.

De dreiging heeft het verzet in Hengelo aangewakkerd. De onrust heeft recent geleid tot de oprichting van No Rail, een plaatselijke actiegroep die zich gisteren liet bijpraten door voorzitter Scheltema van het RONA. Dat spant zich al jarenlang in voor duurzame en integrale verbeteringen rond het goederenvervoer. „En dan zijn we er niet met een tunneltje hier en een viaductje daar. Er moet wetgeving komen.”

 

 
Terug