Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Actuele thema's Spoorwegen
Spoorwegen

Regio tegen uitbreiding goederen vervoer

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 24 november 2011)

Zwolle – De provincies Gelderland en Overijssel, de regio Twente en de gemeenten langs de Twentelijn hebben minister Schultz laten weten dat niet te praten valt over een uitbreiding van het goederenvervoer over bestaand spoor in Oost-Nederland. Ze willen dat eerst het vervoer over rwater en de Betuweroute maximaal worden benut. Regiobestuurder Theo Schouten: Treinreizigers mogen niet de dupe worden van de uitbreiding over verplaatsing van het goederen vervoer.

 

Betuwelijn straks vlotter Duitsland in

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 24 november 2011)

Den Haag – Goederentreinen kunnen in de toekomst via de Betuweroute makkelijker aansluiten op het Duitse spoornet . Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) gisteren begrepen in een gesprek met haar Duitse collega minister Peter Ramsauer. ,,In Duitsland is de financiering van het derde spoor van de Betuweroute zeker gesteld”, legt Schultz uit. ,,Dit was een positieve doorbraak in de jarenlange onderhandelingen over deze belangrijke verbinding van de Rotterdamse haven naar het Duitse achterland”

Lees meer...
 

Spoorgoederenvervoer

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 14 oktober 2011)

Uit diverse persberichten, zie hieronder, komen nogal wisselende tijdpaden voor m.b.t. aansluiting op de Betuweroute in Duitsland. De staatssecretaris Klaus-Dieter Scheur (verkeer) benadrukt de noodzaak van aansluiting. In Nederland wordt er van uitgegaan dat in 2013 een start word gemaakt met van de aanleg van aanvullend spoor. In 2015 zit de Betuwelijn aan zijn maximale capaciteit de tijd dringt dus. De Duitse minister van Verkeer en Economische zaken van Noordrijn-Westfalen verwacht echter dat het tot 2018-2019 zal duren, voordat uitbreiding gerealiseerd is. Dit als gevolg van de bezuinigingen van de Duitse regering. Logistiek word het nog spannend de komende jaren, zeker als de tweede maasvlakte in 2015 operationeel word.

Uit de Flitsgids van RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakkingen) volgt hier wat uitgebreidere informatie die op bepaalde aspecten van dit spoorgoederenvervoer dieper ingaan.

Lees meer...
 

Vervuiler betaalt, behalve op het spoor

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 30 juni 2011)

Tientallen goederentreinen rijden er per etmaal door het oosten van het land. Dat veroorzaakt flinke overlast. Er moet een heffing komen voor vervuilers, maar de Nederlandse overheid blijft in gebreke. Tegenwoordig denderen er, overdag en 's nachts, steeds meer goederentreinen uit Rotterdam en andere havens dwars door oostelijke steden en dorpen, richting Duitsland. Volgens kabinetsplannen zal hun aantal mogelijk oplopen tot 80 per etmaal. Is dit nodig?

Lees meer...
 

"Nieuw kanaal als alternatief voor spoor"

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia 31 mei 2011)

De Oldenzaalse wethouder Frits Rorink (CDA) pleit ervoor grondig te onderzoeken of er een verbinding kan komen tussen het Twentekanaal en het Dortmund-Emskanaal in Duitsland. Zo'n onderzoek vindt de wethouder van verkeer en vervoer van groot belang omdat goederenvervoer over water volgens hem een goed alternatief kan zijn voor het toenemend goederenvervoer over het spoor door Twente.

Lees meer...
 


Pagina 7 van 9