Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Actuele thema's Spoorwegen
Spoorwegen

Inloopavond Hoogfrequent Spoorvervoer

Afdrukken

Indien het uw belangstelling heeft, zal het u ongetwijfeld niet ontgaan zijn dat de berichtgeving in de regionale en lokale media over de plannen met betrekking tot de ontwikkeling van hoogfrequent spoorvervoer de laatste tijd stevig toegenomen is. Zoals u op deze site al regelmatig heeft kunnen lezen is de Stadsraad Delden de ontwikkelingen hieromtrent al geruime tijd aan het volgen. De zorgen en onduidelijkheden over de mogelijke komst van zo'n spoorlijn en de gevolgen daarvan zijn er kennelijk nog maar bij een kleine groep mensen. Niet alleen in Delden, maar ook in bijv. Goor blijft de burger angstvallig stil en laat de kritische noot graag aan anderen over, zoals bijv. de stichting RONA. Dit is opmerkelijk te noemen, aangezien het hier gaat om uw veiligheid, nachtrust, waardevermindering en mogelijke schade aan uw huis door trillingen.

Nu organiseert het ministerie van Infrastructuur en Milieu, samen met Prorail een inloopavond in het gemeentehuis te Goor op 7 februari tussen 17.00 en 20.00, waarin zij de plannen en het besluitvormingsproces daartoe toelichten.

Dit bied een uitstekende gelegenheid om uw belangstelling, betrokkenheid, zorg of kritiek te uiten. Wij zullen er zeker bij aanwezig zijn. Hopelijk zult u als mede-deldenaren ook massaal hierbij aanwezig zijn om aan te tonen dat dit zeker geen gelopen race zal zijn !!

 

 

Kennisgeving

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 21 december 2011)

De minister van infrastructuur en Milieu heeft op 9 december 2011 (kenmerk: IENM/BSK- 2011/161472) de beslissing genomen de procedure op basis van de Tracéwet te starten om een wijziging in het landelijke spoorwegnet door te voeren. Het betreft de corridor tussen Eist en Oldenzaal/grens. Het voornemen heeft betrekking op het mede geschikt maken van de sporen in deze corridor voor meer goederenvervoer en de inpassing van de sporen in de omgeving. De minister van Infrastructuur en Milieu heeft het voornemen opgevat voor dit project een milieueffectrapport (MER) op te stellen. Het doel van deze procedure is het milieubelang een volwaardige plaats te geven in de besluitvorming.

Lees meer...
 

Laatste nieuws over bijeenkomst NO Rail op 12 december 2011

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 14 december 2011)

In een overvolle Burgerzaal van het gemeentehuis Hengelo werd nogmaals in vogelvlucht door Arnoud Scheltema (voorzitter van RONA) een overzicht gegeven van de bezwaren van een toename tot 80 goederentreinen per dag-nacht. Het rijden over bestaand spoor leidt tot fikse besparingen. Allerlei procedures kunnen dan omzeild worden. Denk aan kostbare en tijdrovende MER-procedures.

Als de overheid soepel omgaat met geluidsnormen bv toestaan geluidsniveau van 1,5 dB, betekent dit in de praktijk 41% meer verkeer over de spoorlijn. Dit kan ook de Twentekanaallijn betreffen, die bij Eefde via Lochem/Goor/Delden naar Hengelo rijdt.

Lees meer...
 

‘Geen extra treinen zonder maatregelen’

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia 13 december 2011)

HENGELO - De Regio Twente en Twentse en Gelderse gemeenten willen niet meewerken aan extra goederentreinen via Zutphen/ Deventer naar Hengelo en Duitsland zonder extra maatregelen tegen overlast en voor veiligheid. Een delegatie heeft dat minister Melanie Schultz van Haegen (infrastructuur) laten weten.

Bovendien moet eerst de capaciteit van de Betuwelijn en de mogelijkheid van transport over water optimaal worden benut. Dat liet bestuurder Theo Schouten van de Regio Twente gisteravond weten tijdens een bijeenkomst van het Burgerinitiatief NoRail in het stadhuis van Hengelo.

Lees meer...
 

No Rail bestaat een jaar: Protest, gesprek en denken over alternatieven

Afdrukken

(Bron: TC Tubantia, 24 november 2011)

Hengelo – Discussie- en protestbijeenkomsten en een procedure bij de Raad van State. De Stichting Burgerinitiatief No Rail bestaat binnenkort een jaar. De tegenstanders van het goederentransport over het spoor dwars door Hengelo zitten niet stil.

Aanstaande woensdag is No Rail van de partij op de Trefpuntbijeenkomst in De Houtmaat, om de nadelige gevolgen van uitbreiding van het goederentransport te belichten. Aanvang: 21.00 uur. Op 12 december houdt No Rail in de burgerzaal van het stadshuis een conferentie over alternatieve transport mogelijkheden, want het kan anders zegt No Rail-bestuurslid Antek Olszanowski. Er zijn alternatieven voor het goederenvervoer per spoor. ,, Eigenlijk”, zegt de hengeloer, ,, zou het Twentekanaal moeten worden verbonden met Mittellandkanal bij bentheim.” Volker Pannen, de burgermeester van Bad Bentheim, is een van de gasten op de conferentie. Ook de Almelose wethouder Theo Schouten heeft zijn komst al bevestigd.

Lees meer...
 


Pagina 6 van 9