Stadsraad Delden

Respect voor het verleden & invloed op de toekomst

  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Home Actuele thema's Spoorwegen
Spoorwegen

Hoezo… een verbinding tussen Twente-Mittellandkanaal niet haalbaar ????

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 25 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is vanuit een regionaal financieel-economisch perspectief niet haalbaar. Dit blijkt uit een quick scan onderzoek in opdracht van EUREGIO en tien betrokken partners. De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 km lange verbinding wordt in de quick scan geschat op €1,2 tot €1,3 miljard, terwijl de geschatte baten tot 2060 slechts 18% van deze investering zijn.

Bovenstaande is voor verdere details terug te vinden op de website van de provincie Overijssel. Men heeft de potentiele voordelen afgezet tegen binnenscheepvaart, regionale arbeidsmarkt en het milieu en dit heeft een positief resultaat, maar dat weegt blijkbaar niet op tegen de kosten.

Lees meer...
 

'Doortrekken Twentekanaal naar Duitsland niet haalbaar'

Afdrukken

(Bron: RTV Oost, 23 januari 2013)

De aanleg van een verbinding tussen het Twentekanaal en het Mittellandkanaal in Duitsland is financieel niet haalbaar. Dat blijkt uit een onderzoek van onder meer de EUREGIO.

 

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.
Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.
Kritiek op Euregio
Europarlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

De kosten voor de aanleg van de ongeveer 50 kilometer lange verbinding worden geschat op 1,2 tot 1,3 miljard euro, terwijl het verbindingskanaal tot 2060 naar schatting slechts 18 procent van dat bedrag oplevert.Onderzoeken in 1994 en 2004 waren rooskleuriger, maar toonden ook al aan dat het kanaal meer zou kosten dan dat het op zou leveren. De negatievere uitkomst van het nieuwste onderzoek komt volgens de provincie Overijssel en de regio Twente door de hogere kosten van de aanleg van het kanaal en lagere prognoses voor de groei van goederentransport.Kritiek op EuregioEuroparlementariër Peter van Dalen heeft kritiek op het rapport van de Euregio. "Het is een opgewarmd prakkie van bestaande rapporten uit 1994 en 2004. De prognoses voor het gebruik van het kanaal is geschat op zes miljoen ton, maar er zijn cijfers die nu al uitgaan van 15 tot 35 miljoen ton". Ook is hij van mening dat de periode waarmee gerekend is, 25 jaar, van 2035 tot 2060 veel te krap is. Volgens van Dalen moet je bij plannen voor het doortrekken van een kanaal zeker rekenen met een periode van 50 tot 100 jaar. Dat is de periode waarin een kanaal rendabel moet worden. "De Euregio moet opnieuw haar huiswerk doen", aldus van Dalen.

Link

 

 

Nieuwe actiegroep tegen goederenvervoer door Hof opgericht

Afdrukken

(Bron: Nieuwsuitdelden.nl, 18 januari 2013)

 

Delden – 18-01-2013 – In de afgelopen periode heeft een aantal Deldenaren het initiatief genomen tot de oprichting van een gemeentebrede actiegroep tegen de toename van goederenvervoer over het spoor door Delden en Goor. De ‘Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn’, wil de inwoners van de gemeente ertoe bewegen zich te verzetten tegen de mogelijke toename van het vervoer over spoor.
Eerder leidde de oprichting van de Deldense actiegroep DAG al tot 120 zienswijzen op het plan voor de Twente Kanaallijn. Deze actiegroep gaat nu op in de nieuwe. “We hopen dat hierdoor meer mensen in beweging komen”, vertelt Paul Koppen de Neve, één van de initiatiefnemers. “Vooral in Goor hebben we nog maar weinig medestanders.” Het bestuur van de nieuwe groep is inmiddels bijna compleet. “We zijn nog op zoek naar een penningmeester, maar de overige posities zijn ingevuld.” In februari zal er een website gelanceerd worden waarop de plannen van de actiegroep te vinden zijn.
Op woensdag 16 januari kreeg het bestuur van de actiegroep bezoek van een aantal leden van de Provinciale Staten. Deze brachten naast Delden ook een bezoek aan Hengelo, Borne en Holten. “Gekeken is naar de plaatsen die bij de komst van een dubbele spoorlijn voor problemen gaan zorgen of in de problemen komen.” Er is onder andere een bezoek gebracht aan Elementis en een kinderdagverblijf. Ook is er gesproken over mogelijke alternatieven. De actiegroep is nu al te bereiken via: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

Delden – 18-01-2013 – In de afgelopen periode heeft een aantal Deldenaren het initiatief genomen tot de oprichting van een gemeentebrede actiegroep tegen de toename van goederenvervoer over het spoor door Delden en Goor. De ‘Actiegroep Goederenvervoer Hof van Twente – Twente Kanaallijn’, wil de inwoners van de gemeente ertoe bewegen zich te verzetten tegen de mogelijke toename van het vervoer over spoor.

Eerder leidde de oprichting van de Deldense actiegroep DAG al tot 120 zienswijzen op het plan voor de Twente Kanaallijn. Deze actiegroep gaat nu op in de nieuwe. “We hopen dat hierdoor meer mensen in beweging komen”, vertelt Paul Koppen de Neve, één van de initiatiefnemers. “Vooral in Goor hebben we nog maar weinig medestanders.” Het bestuur van de nieuwe groep is inmiddels bijna compleet. “We zijn nog op zoek naar een penningmeester, maar de overige posities zijn ingevuld.” In februari zal er een website gelanceerd worden waarop de plannen van de actiegroep te vinden zijn.

Op woensdag 16 januari kreeg het bestuur van de actiegroep bezoek van een aantal leden van de Provinciale Staten. Deze brachten naast Delden ook een bezoek aan Hengelo, Borne en Holten. “Gekeken is naar de plaatsen die bij de komst van een dubbele spoorlijn voor problemen gaan zorgen of in de problemen komen.” Er is onder andere een bezoek gebracht aan Elementis en een kinderdagverblijf. Ook is er gesproken over mogelijke alternatieven. De actiegroep is nu al te bereiken via: Dit e-mailadres is beschermd tegen spambots. U heeft Javascript nodig om het te kunnen zien.

(link)

 

 

TC Tubantia: “Er rijden al weken extra goederentreinen door Delden”

Afdrukken

(Bron: Nieuwsuitdelden.nl, 17 januari 2013)

 

Delden – 17-01-2013 – Sinds enkele weken rijden er extra goederentreinen door Delden, zo meldt de TC Tubantia op donderdag. Deze treinen zouden vanaf medio december op onregelmatige tijden door Delden komen. Wethouder Ben Eshuis nam na klachten van burgers contact op met ProRail, dat vervolgens de extra goederentreinen bevestigde.
“Het zou gaan over vervoer van wagons met ketels van DB Schenker Logistics Nederland. Het goedje is bestemd voor DSM. In de ketels zit Caprolactam dat volgens de website Wikipedia wordt gebruikt bij de productie van Nylon, oplosbaar is in water en waarschijnlijk ongevaarlijk.”
Volgens de regionale krant zou Wethouder Ben Eshuis ‘verstoord’ zijn over het feit dat de gemeente niet voorafgaand is ingelicht over de extra treinen. ProRail mag een beperkt aantal extra treinen laten rijden door de Hof van Twente. Eshuis gaf aan een brief te zullen sturen naar ProRail met een aantal vragen, onder meer over het aantal wagons dat de treinen tellen. Dit aantal zou tussen de vier en twintig liggen.

Delden – 17-01-2013 – Sinds enkele weken rijden er extra goederentreinen door Delden, zo meldt de TC Tubantia op donderdag. Deze treinen zouden vanaf medio december op onregelmatige tijden door Delden komen. Wethouder Ben Eshuis nam na klachten van burgers contact op met ProRail, dat vervolgens de extra goederentreinen bevestigde.

“Het zou gaan over vervoer van wagons met ketels van DB Schenker Logistics Nederland. Het goedje is bestemd voor DSM. In de ketels zit Caprolactam dat volgens de website Wikipedia wordt gebruikt bij de productie van Nylon, oplosbaar is in water en waarschijnlijk ongevaarlijk.”

Volgens de regionale krant zou Wethouder Ben Eshuis ‘verstoord’ zijn over het feit dat de gemeente niet voorafgaand is ingelicht over de extra treinen. ProRail mag een beperkt aantal extra treinen laten rijden door de Hof van Twente. Eshuis gaf aan een brief te zullen sturen naar ProRail met een aantal vragen, onder meer over het aantal wagons dat de treinen tellen. Dit aantal zou tussen de vier en twintig liggen.

(link)

 

 

Mededelingen Spoorgoederenvervoer

Afdrukken

(Bron: Stadsraad Delden, 9 november 2012)

Op 18 juli 2012 heeft een overleg plaatsgevonden op het gemeentehuis Hof van Twente op uitnodiging van de Hr. John Meijer, allround medewerker verkeer en vervoer van onze gemeente.

Doel van deze bijeenkomst was praten met gemeente en belangengroepen en onderlinge kennis -making. Kijken wat een gezamenlijke strategie kan zijn.

Aanwezig: Stadsraad Delden ( H.Schulten,J.Koehl en ondergetekende)

Aktiegroep goederenlijn (D .van Ittersum en P. Koppen de Neve) . Deze aktiegroep is ontstaan op verzoek van Rona die het opvallend vond dat er geen georganiseerd verzet in Hof van Twente beschikbaar was. Een eerste oproep via de pers leverde ca 120 sympathisanten op.

P .van Iddekinge ,inwoner van Goor nabij de spoorlijn

A. Brunnekreef, tevens inwoner van Goor en woont op 40 m. van de spoorlijn, die de contacten met RONA onderhoudt.

Inwoners van De gemeente Hof van Twente zijn bepaald niet gerustgesteld na de voorlichting van Overheid en PRORAIL in het gemeentehuis.

 

De aanwezigen waren het eens dat MAATSCHAPPELIJKE WEERSTAND loont, mits tijdig en goed geregeld (denk aan chloortreinen en nachtelijke VOLVO-trein).

MAATSCHAPPELIJKE ONRUST staat in ieder overheidsrapport op nummer 1.

Lees meer...
 


Pagina 3 van 9